Już od jakiegoś czasu, w naszej flocie znajdują się dwie motolotnie. Każda z nich ma trochę inne właściwości i wyposażenie, w związku z tym jest dedykowana do innych zastosowań. Natomiast w 2022 poczyniliśmy sporo zmian i modyfikacji. Poniżej przybliżamy nasz aktualny sprzęt.
Jazz 2000 + Stratus P-15*
Nasza szkolna motolotnia, to popularny w Polsce Jazz 2000 wraz z skrzydłem Stratus P-15*. Dodajemy * do nazwy nie przez przypadek. Sprawne oko zauważy, że nasze skrzydło jest wyposażone w winglety (czyt. Testy wingletów do P-15) oraz trymer. Również nasz wózek nie należy w 100% do fabrycznych z Kompol-u. Da się zauważyć bardzo charakterystyczne, mocno wydłużone owiewki na tylnych kołach – nasz znak szczególny oraz dodatkową chłodnicę! Jest to związane z faktem, że dość długo ten wózek służył nam na zawodach. Również „zegary” nie są standardowe, gdyż małymi krokami przyzwyczajamy środowisko motolotniarzy do stosowania jednostek popularnych w GA. Z tego powodu znajdziesz u nas wysokościomierz wyskalowany w stopach, a czas w UTC.
Dlaczego szkolimy właśnie na takim sprzęcie? Z kilku przyczyn. Po pierwsze: zestaw jest zaliczany do łatwych w pilotażu, więc jest idealny do nauki. Po drugie: wózek Jazz 2000 jest uważany za „pancerny”, co z kolei przydaje się przy niezbyt udanych lądowaniach w wykonaniu naszych uczniów. A po trzecie – jeżeli będziesz chciał kupić w Polsce sprzęt używany i w dość dobrej kondycji, to na 75% trafisz właśnie na Jazz-a od Kompolu. Także szkolimy na sprzęcie na którym, w przyszłości, będzie latała większa część naszych absolwentów.
Chuck* + Profi TL
Nasza druga motolotnia to już najwyższa półka. Wykonana na specjalne zamówienie. Motolotnia rodziła się na podstawie naszych licznych opinii i sprawozdań, gdyż to my prototypowaliśmy jej poprzednie wersje (czyt. Testy MIGAD Kloss + Kompol Stratus P-15S). Nie ma tu miejsca na kompromisy – motolotnia musiała spełniać nasze liczne oczekiwania, przy zachowaniu maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Zrezygnowaliśmy całkowicie z przyrządów analogowych i zainwestowaliśmy w (naszym zdaniem) przyszłość – glass cockpit. Dzięki czemu zminimalizowaliśmy ilość przyrządów, jednocześnie maksymalizując ich wykorzystanie. I tak na naszej desce znalazły się cztery „zegary”: EMS, czyli pełny monitor pracy silnika (wraz z poziomem paliwa) oraz EFIS, czyli podstawowe parametry lotu. Na naszym pokładzie znajduje się także nowoczesna radiostacja lotnicza oraz transponder pracujący w modzie S. Znalazło się także miejsce na iPada mini z SkyDemon-em (lotnicza nawigacja GPS).
Motolotnia jest podwieszona pod skrzydło bezmasztowe – Aeros Profi TL, na którym już „zjedliśmy zęby”. Oczywiście wyposażone w winglety i trymer. Motolotnia posiada dodatkowo szerokie opony wraz z hamulcami tarczowymi, spadochronowy system ratunkowy Galaxy, pełne wyposażenie do lotów nocnych, podgrzewy gaźników do lotów w trudnych warunkach i co może zadziwić – dwa zbiorniki paliwa, które dają nam sumaryczny zasięg prawie 1.000 km! Żeby jeszcze było tego mało, to znalazło się nawet miejsce na bagażnik ;)
Zestawienie parametrów technicznych
Uprzedzając standardowe pytania – „Panie, a ile to pali? Ile to ma koni? A szybko to leci? (…)”, poniżej prezentujemy zestawienie podstawowych parametrów.
Jazz 2000 + Stratus P-15* | Chuck + Profi TL | |
---|---|---|
Wózek | Kompol Jazz 2000 | Migad Chuck |
Skrzydło | Kompol Stratus P-15 | Aeros Profi TL |
Pow. skrzydła | 14,6 m2 | 14,5 m2 |
Rozpiętość | 9,83 m | 10 m |
Doskonałość | 8 | 8 |
Typ silnika | Rotax 582UL DCDI mod 99 | Rotax 912 ULS (S2) |
Moc silnika | 48 kW (64 hp) | 73,5 kW (100 hp) |
Zakres prędkości | 60-110 km/h | 70-160 km/h |
Prędkość przelotowa | 80-110 km/h | 90-130 km/h |
Prędkość przeciągnięcia | 52 km/h | 62 km/h |
Prędkość maksymalna | 120 km/h | 160 km/h |
Prędkość krytyczna | 155 km/h | 180 km/h |
Dop. przeciążenia | +4 do -2 G | +4 do -2 G |
Max. masa starowa | 450 kg | 472,5 kg |
Masa własna | 230 kg | 250 kg |
Zużycie paliwa (1 os.) | 12-14 l/h | 7 l/h |
Zużycie paliwa (2 os.) | 14-17 l/h | 8-9 l/h |
Zasięg | 2,5h (225 km) | 8h (1000 km) |
GRS | Nie | Tak, Galaxy 3/450 OUT |
Zastosowanie | Szkolenia, wynajem | Sport, cross-country |
Dop. do lotów VFR Noc | Tak | Tak |
Podgrzewy gaźników | Tak | Tak |
Dwuster | Tak, certyfikowany | Tylko ograniczony |
Awionika | Analogowa | Glass-cockpit |
GPS | Garmin GPSMap 296 | iPad + SkyDemon |
Komunikacja | Radio + interkom (standard PJ) | Radio wraz z interkomem (standard PJ); Transponder mod S |