Odwieczny dylemat i odwieczne pomyłki – lotni, motolotni, paralotni, motoparalotni, więc pora no ostateczne rozwiązanie kwestii.
Paralotnia
Zwana też glajtem, jest rodzajem szybowca (bez napędu) o miękkim płacie nośnym. Wywodzi się w prostej linii od tzw. spadochronów szybujących, od których odróżnia się dużo większą doskonałością i sterownością. Start odbywa się przeważnie ze wzniesień, a sam lot odbywa się z wykorzystaniem prądów powietrznych. Stąd są one niezwykle popularne na terenach pofałdowanych (góry).
Motoparalotnia
W gigantycznym skrócie jest to paralotnia z napędem – przeważnie „plecakowym”, jednakże istnieją także konstrukcje na wózkach. Nadal mamy miękkie skrzydło przypominające spadochron szybujący. Z uwagi na napęd start nie musi odbywać się już ze wzniesień. W ostatnich czasach motoparalotnie zostały niezwykle unowocześnione i zdobyły olbrzymią popularność.
Lotnia
Podobnie jak paralotnia, jest to rodzaj szybowca (bez napędu), tylko że o sztywnym płacie nośnym (skrzydle) w kształcie delty. Start odbywa się podobnie jak w przypadku paralotni – ze wzniesień lub za pomocą wyciągarki.
Motolotnia
W wielkim skrócie – lotnia z napędem. Z uwagi na sztywne skrzydło i większą masę motolotnie posiadają mocniejsze silniki niż motoparalotnie. I żeby była jasność – ja latam właśnie na motolotni.