Nasze motolotnie

Już od jakiegoś czasu, w naszej flocie znajdują się dwie motolotnie. Każda z nich ma trochę inne właściwości i wyposażenie, w związku z tym jest dedykowana do innych zastosowań. Natomiast w 2022 poczyniliśmy sporo zmian i modyfikacji. Poniżej przybliżamy nasz aktualny sprzęt.

Jazz 2000 + Stratus P-15*

Motolotnia szkolna – Jazz 2000 + Stratus P-15*

Nasza szkolna motolotnia, to popularny w Polsce Jazz 2000 wraz z skrzydłem Stratus P-15*. Dodajemy * do nazwy nie przez przypadek. Sprawne oko zauważy, że nasze skrzydło jest wyposażone w winglety (czyt. Testy wingletów do P-15) oraz trymer. Również nasz wózek nie należy w 100% do fabrycznych z Kompol-u. Da się zauważyć bardzo charakterystyczne, mocno wydłużone owiewki na tylnych kołach – nasz znak szczególny oraz dodatkową chłodnicę! Jest to związane z faktem, że dość długo ten wózek służył nam na zawodach. Również „zegary” nie są standardowe, gdyż małymi krokami przyzwyczajamy środowisko motolotniarzy do stosowania jednostek popularnych w GA. Z tego powodu znajdziesz u nas wysokościomierz wyskalowany w stopach, a czas w UTC.

Dlaczego szkolimy właśnie na takim sprzęcie? Z kilku przyczyn. Po pierwsze: zestaw jest zaliczany do łatwych w pilotażu, więc jest idealny do nauki. Po drugie: wózek Jazz 2000 jest uważany za „pancerny”, co z kolei przydaje się przy niezbyt udanych lądowaniach w wykonaniu naszych uczniów. A po trzecie – jeżeli będziesz chciał kupić w Polsce sprzęt używany i w dość dobrej kondycji, to na 75% trafisz właśnie na Jazz-a od Kompolu. Także szkolimy na sprzęcie na którym, w przyszłości, będzie latała większa część naszych absolwentów.

Chuck* + Profi TL

Motolotnia sportowa – Chuck + Profi TL

Nasza druga motolotnia to już najwyższa półka. Wykonana na specjalne zamówienie. Motolotnia rodziła się na podstawie naszych licznych opinii i sprawozdań, gdyż to my prototypowaliśmy jej poprzednie wersje (czyt. Testy MIGAD Kloss + Kompol Stratus P-15S). Nie ma tu miejsca na kompromisy – motolotnia musiała spełniać nasze liczne oczekiwania, przy zachowaniu maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Zrezygnowaliśmy całkowicie z przyrządów analogowych i zainwestowaliśmy w (naszym zdaniem) przyszłość – glass cockpit. Dzięki czemu zminimalizowaliśmy ilość przyrządów, jednocześnie maksymalizując ich wykorzystanie. I tak na naszej desce znalazły się cztery „zegary”: EMS, czyli pełny monitor pracy silnika (wraz z poziomem paliwa) oraz EFIS, czyli podstawowe parametry lotu. Na naszym pokładzie znajduje się także nowoczesna radiostacja lotnicza oraz transponder pracujący w modzie S. Znalazło się także miejsce na iPada mini z SkyDemon-em (lotnicza nawigacja GPS).

Motolotnia jest podwieszona pod skrzydło bezmasztowe – Aeros Profi TL, na którym już „zjedliśmy zęby”. Oczywiście wyposażone w winglety i trymer. Motolotnia posiada dodatkowo szerokie opony wraz z hamulcami tarczowymi, spadochronowy system ratunkowy Galaxy, pełne wyposażenie do lotów nocnych, podgrzewy gaźników do lotów w trudnych warunkach i co może zadziwić – dwa zbiorniki paliwa, które dają nam sumaryczny zasięg prawie 1.000 km! Żeby jeszcze było tego mało, to znalazło się nawet miejsce na bagażnik ;)

Zestawienie parametrów technicznych

Uprzedzając standardowe pytania – „Panie, a ile to pali? Ile to ma koni? A szybko to leci? (…)”, poniżej prezentujemy zestawienie podstawowych parametrów.

Jazz 2000 + Stratus P-15*Chuck + Profi TL
WózekKompol Jazz 2000Migad Chuck
SkrzydłoKompol Stratus P-15Aeros Profi TL
Pow. skrzydła14,6 m214,5 m2
Rozpiętość9,83 m10 m
Doskonałość88
Typ silnikaRotax 582UL DCDI mod 99Rotax 912 ULS (S2)
Moc silnika48 kW (64 hp)73,5 kW (100 hp)
Zakres prędkości60-110 km/h70-160 km/h
Prędkość przelotowa80-110 km/h90-130 km/h
Prędkość przeciągnięcia52 km/h62 km/h
Prędkość maksymalna120 km/h160 km/h
Prędkość krytyczna155 km/h180 km/h
Dop. przeciążenia+4 do -2 G+4 do -2 G
Max. masa starowa450 kg472,5 kg
Masa własna230 kg250 kg
Zużycie paliwa (1 os.)12-14 l/h7 l/h
Zużycie paliwa (2 os.)14-17 l/h8-9 l/h
Zasięg2,5h (225 km)8h (1000 km)
GRSNieTak, Galaxy 3/450 OUT
ZastosowanieSzkolenia, wynajemSport, cross-country
Dop. do lotów VFR NocTakTak
Podgrzewy gaźnikówTakTak
DwusterTak, certyfikowanyTylko ograniczony
AwionikaAnalogowaGlass-cockpit
GPSGarmin GPSMap 296iPad + SkyDemon
KomunikacjaRadio + interkom (standard PJ)Radio wraz z interkomem (standard PJ); Transponder mod S