1. Planowanie lotu
- Pierwszą i podstawową rzeczą o której powinno się wiedzieć o motolotniach to fakt iż są one przeznaczone do lotów TYLKO w odpowiednich warunkach pogodowych – niska podstawa chmur, deszcz, silny wiatr – wszystkie te czynniki uniemożliwiają bezpieczny lot. Ponieważ sytuacja meteorologiczna jest bardzo zmienna decyzję o wylocie podejmuje pilot. Lot może zostać odwołany nawet przed samym startem – taką ewentualność należy brać zawsze pod uwagę. Najbardziej odpowiednie warunki do lotu panują przeważnie przed zachodem słońca, lub zaraz po wschodzie.
- Oprócz samej sytuacji meteorologicznej także niezwykle istotną kwestią jest obecna sytuacja w przestrzeni powietrznej panującej nad terenem lotów. Może się także zdarzyć iż pomimo idealnych wręcz warunków pogodowych lot może zostać odwołany.
- Maksymalna waga pasażera to 100 kg, wiek – 16 lat, w przypadku osób nieletnich jest wymagana (pisemna!) zgoda rodziców lub prawnych opiekunów.
- Lot pod żadnym pozorem nie odbędzie się z pasażerem będącym pod wpływem alkoholu lub jakichkolwiek środków odurzających.
2. Bezpieczeństwo
- W trakcie przebywania na lotnisku bezwzględnie stosuj się do poleceń. Teren lotniska jest niezwykle ruchliwy, w którym oprócz rozglądania się na wszystkie cztery strony trzeba także obserwować sytuację w powietrzu.
- Nigdy nie dotykaj śmigła, a już na pewno nim nie kręć – nawet jeżeli silnik nie pracuje, a jego zapłon jest wyłączony!
- Nie dotykaj elementów silnika – nawet długo po locie niektóre jego elementy są bardzo gorące.
- Pod żadnym pozorem nie wolno przestawiać żadnych przełączników, pokręteł czy suwaków w motolotni.
- Do motolotni wsiadasz i wysiadasz tylko na polecenie pilota. Także pilot zapnie i rozepnie Ci pasy, a także pomoże założyć i zdjąć kask.
- Nie podchodzi się do motolotni (i do żadnego samolotu) jak pracuje w nim silnik. Proszę także nie stać w linii prostej z pracującym śmigłem lub bezpośrednio za – końcówki pracującego śmigła rozpędzają się do prędkości ponad 1000 km/h, więc jakikolwiek drobny element zassany pędem powietrza z ziemi (np. kamyk) automatycznie zadziała jak wystrzelony pocisk
- Pamiętaj, że statek powietrzny nie może natychmiast się zatrzymać. Bezpieczne lądowanie wymaga określonej procedury podejścia do lotniska, ustalenia kierunku, prędkości itd. W typowym locie bezpośrednio nad lotniskiem zajmuje to 3 – 4 minuty. W locie w trasie – konieczny jest dolot do lotniska.
- Motolotnia w wypadku awarii silnika bez przeszkód poruszają się lotem szybowym. Pilot w trakcie lotu planuje trasę tak, żeby w wypadku takiej awarii wylądować w terenie przygodnym (pole, łąka). Sytuacje takie zdarzają się niezmiernie rzadko. W przypadku awarii silnika zachowaj spokój i wykonuj polecenia pilota. Lądowanie przebiega identycznie jak w procedurze z silnikiem.
3. Ubiór
- Bez względu na porę roku i temperaturę zewnętrzną załóż strój, który zasłoni wszystkie części ciała z wyjątkiem głowy (na głowę założysz kask). Nawet w upale nie należy latać w krótkich spodenkach czy koszulce z krótkim rękawem – pęd powietrza może skutecznie dać się we znaki.
- Zamknij wszystkie kieszenie z zamkiem z pozostałych usuń drobne przedmioty jak klucze, monety, telefony itd.
- Nie zakładaj szalika.
- Starannie zasznuruj obuwie. Unikaj klapek lub innego obuwia, które może się swobodnie zsunąć. Wysokie szpilki, pomimo niebosiężnych walorów wizualnych, niestety nie są dobrym wyborem, no dobra – są, ale tylko na własną odpowiedzialność. Analogicznie jest z kusymi spódniczkami ;)
- Jeżeli chcesz zabrać na pokład aparat lub kamerę – poinformuj o tym pilota. Kamera/aparat musi być trwale umocowana do ręki pasażera – elementy, które mogą się odłączyć (np. osłona obiektywu) muszą być zabezpieczone lub usunięte przed lotem. Pamiętaj, że pilot – ze względów bezpieczeństwa – może odmówić wykonania lotu z kamerą lub aparatem.
4. Lot i komunikacja
- Podczas lotu będziesz miał możliwość porozmawiania z pilotem przez wbudowany interkom. Będziesz także słyszał komunikację lotniczą, podczas której staraj się nic nie mówić.
- W trakcie startu i lądowania staraj się nie rozmawiać z pilotem. Wyjątkiem są sytuacje kiedy poczujesz się źle lub zauważysz niebezpieczeństwo. O rozpoczęciu startu i lądowania poinformuje cię pilot.